תוכנות למידה – כל מה שצריך לדעת
בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בתוכנות למידה. השימוש בלומדות צבר כמובן תאוצה משמעותית בתקופת הקורונה, בה מרבית הלימודים הפכו למרחוק, אך לא רק. עוד לפני כן, במהלך מעל 20 שנה הגיעו ארגונים רבים להבנה שהכלים האלקטרוניים שברשותנו, כגון מחשב וטלפון נייד, הינם בלתי נפרדים מכל תהליך למידה שהוא. לכן, בין אם מדובר בהדרכת עובדים, סטודנטים או קורסים פרטיים, השימוש בתוכנות למידה - לומדות הפך רלוונטי מתמיד.
מהי תוכנת למידה?
תוכנות למידה הינן מערכות ממוחשבות אשר נועדו לצורכי למידה דיגיטלית. באמצעות תוכנות אלו (להלן לומדות), ניתן ללמד עובדות ועובדים בחברות מכל הסוגים באמצעות העברת תכני הלמידה, מבחנים יצירת מטלות ועוד. הלומדות לרוב מספקות נתונים וגרפים המאפשרים למעסיק לעקוב אחר התקדמות העובדים ולייעל העסק.
היתרונות שבשימוש בתוכנות למידה
ראשית, תוכנות למידה חוסכות זמן ומשאבים לכל הנוגעים בדבר. אם למשל ישנו קורס מסוים שברצונכם להעביר לקבוצה מסוימת במספר סבבים, למשל קורס על תוכנה חדשה בעבודה. ניתן להקליט את הקורס פעם אחת בצורה מושקעת ואיכותית, ואת המוצר הסופי להפיץ בהיקף נרחב. כך ניתן לחסוך משאבים רבים הכרוכים בהגעתו של מרצה לשיעורים פרונטליים, השכרת כיתות לימוד ועוד.
שנית, השימוש בתוכנות למידה מאפשר גמישות למשתמשים. הרעיון בתוכנות למידה, הינו הנגשת התוכן לתלמיד בכל מקום שבו הוא נמצא, וכל שיזקק לו זה מכשיר אלקטרוני. באמצעות תוכנות אלו, התלמיד אינו תלוי בשיעור פרונטלי המתקיים בשעות קבועות, אלא הוא יכול לייעל כל זמן פנוי שיש לו עבור למידה. הוא יכול לעשות זאת בנסיעה ברכבת, מאוחר בלילה אחרי שהילדים הולכים לישון, ואפילו מחו"ל.
שלישית, שימוש בתוכנות למידה עשוי לעבוד מצוין גם כאמצעי מעטפת לשיעורים פרונטליים. כלומר, באמצעות תוכנה או אפליקציה, התלמיד יוכל לחזור על החומר, לתרגל ולהשתפר, כך שעקומת הלמידה תהפוך תלולה ואפקטיבית במיוחד.
תוכנות למידה
למידה באמצעות לומדות לא התחילה בתקופת הקורונה. היא התחילה בעידן צמיחת ה E-learning בשנות ה- 90 של המאה ה- 20. אבל הקורונה היוותה זרז ללמידה מרחוק מאחר שלא רק מחלקות ההדרכה ועובדים שנחשפו להדרכה טעמו את הלמידה מרחוק אלא כל העובדים שלא הגיעו למקומות העבודה. אחד המאפיינים הבולטים ביותר של עידן הפוסט קורונה הוא שינוי הגישה בדרכי הלמידה, העבודה וההדרכה. תקופת הקורונה, לצד חסרונותיה, חשפה את היתרון של למידה בדרכים שאינן לימוד פרונטלי. אחת מהדרכים ללמידה שהוכחו כיעילות ביותר בתקופה זו היא הלמידה מרחוק באמצעות לומדות ותוכנות למידה שונות. תוכנות הלמידה אפשרו למידה של כלים, הדרכות והכשרות שונות בהתאמה ובקצב אישית לצד שימור האיכות המקצועית. כיום תוכנות למידה הן כלי בלתי נפרד מהלימוד המודרני.
מה הן תוכנות למידה
תוכנות למידה הן תוכנות אשר בעזרתן ניתן ללמוד מגוון רחב מאד של תחומים ביניהם לומדות מעבדה, לומדות בטיחות, לומדות מוקד ועוד. תוכנות הלמידה מאפשרות גם לקיים הכשרות מלאות בתחום מסוים. בעזרת תוכנות הלמידה ניתן להעביר ידע מורכב בשיטות שונות ובדרכים שלא מתאפשרות בלימוד פרונטלי. כך למשל תוכנת למידה יכולה להכיל תוכן אינטראקטיבי אשר משתף את המשתמש ומסייע לו לקחת חלק פעיל בלמידה. תוכנות הלמידה יכולות גם לכלול שאלונים ובחנים לבחינת ידע, וכך גם לתעד את הפעילות והצלחת המשתמש.
היתרונות של תוכנות למידה
לא בכדי הפכו תוכנות הלמידה לכלי כל כך נפוץ בקרב חברות, עסקים, הכשרות ובתי ספר. לתוכנות יתרונות רבים שלא ניתן להשיג בדרכי הלמידה המוכרות של שיעורים, סמינרים והכשרות אשר מעצם טיבם הם פרונטליים. חשוב לציין בהקשר זה שתוכנת למידה לא בהכרח תבוא במקום אותן שיטות למידה אלא לעיתים כתוספת חיונית לצד שיעורים או הכשרות.
היתרון העיקרי של תוכנת הלמידה הוא שמדובר בכלי למידה אישי. כך כל משתמש יכול ללמוד את החומר בקצב האישי שלו ללא תלות בשאר המשתתפים. בצורה כזאת מתאפשר גם פעמים רבות שימוש בתוכנות הללו גם מחוץ למשרד או המסגרת הרלוונטית. בנוסף, תוכנות למידה מונעות מהלומד "למידה פאסיבית" ומחייבות אותו לקחת חלק פעיל ומלא בלמידה. כך הלמידה או ההכשרה אינה רק סימון וי שצריך הלומד לבצע, אלא משאירות אותו עירני ומספקות לו ידע וכלים אשר יישארו לאורך זמן.
אנחנו ב'הוגו כלים להפצת ידע משולב', חברה שמספקת שירות של פיתוח הדרכה אשר מספקים פתרונות הדרכה מתקדמים באמצעים שונים ובהתאמה אישית. בין הכלים אשר אנו מספקים – פיתוח לומדות במגוון תחומים לחברות וארגונים, בהתאמה אישית, ושירות לניהול הלמידה באמצעות מערכת ניהול הלמידה LMS.
לפרטים נוספים ניתן להסתכל באתר או ליצור עמנו קשר.
ארגונים יכולים לרכוש מערכת למידה כמובן.
אבל צריך לקחת בחשבון את עלויות הרכישה, ההטמעה ואת עלויות הניהול המשאבים הנחוצים לטיפול השוטף במערכת (מנהלי המערכת, מחלקת משאבי אנוש, מחלקת ה IT)
נציין שיש ארגונים שמשתמשים בשירות שלנו למרות שיש להם מערכת למידה.
זה קל, זה נוח, זה מהיר.
ככלל, לאחר שאנחנו מפתחים את הלומדה, אפשר לרכוש את הלומדה לשימוש במערכות הלקוח או להשתמש בשירות הניהול שלנו. הכל על פי המודל העסקי שנקבע.
כןץ
מערכת "דושבו" תומכת בכישורי למידה. המשמעות היא שאנו קובעים יחד עם הלקוח את המאפיינים של כישורי הלמידה מכל לומד והמערכת מייצרת דוחות כישורים.
כן.
המערכת מאפשרת לנהל גם קורסים פרונטליים לפי שדות למשל: מקום הלמידה, שם הכיתה, שם המרצה, תאריכי המפגשים, חומרי עזר וכדומה.
למעשה שימוש במערכת למידה לכל הקורסים הניתנים בחברה הוא כלי ניהולי ממדרגה ראשונה.
המערכת מייצרת דוחות אב בחלוקה לפי משתמש (לומד) וקורס.
בלחיצת כפתור מקבל.ת מנהל.ת ההדרכה דיווח על פעילות הלמידה של עובד או עובדים בכל הפלטפורמות:(למידה פרונטלית, למידה א- סינכרונית כלומר לומדות ולמידה סינכרונית למשל בזום.
תיק לומד ממוחשב ומושלם.
כן.
ישנה אפשרות לשייך קורסים לקבוצות אורגניות על פי המבנה הארגוני של הלקוח.
קורסים שונים למחלקות שונות.
לדוגמא: למחלקת הייצור 'בטיחות ברצפת הייצור' ו'אדם כשיר' למחלקת הכספים 'בטיחות במשרד', 'אקסל' ולמחלקת השירות 'אקסל' ו'נגישות לנותני שירות'.
אבל יש גם אפשרות לשייך קורסים לפי קבוצות אד הוק שאינן מתייחסות למבנה הארגוני.
לדוגמא: מנהלי ביטחון ואבטחה יקבלו שיוך לקורס 'המוקד הרואה' וגם לקורס 'המוקד הרואה למנהלים'. המוקדנים יקבלו שיוך לקורס 'המוקד הרואה'. זאת למרות שכולם עובדים באותה מחלקה ובאותה חברה.
בסביבת הלמידה הדינמית של ימינו, הבטחת עקביות ונגישות של משאבי הדרכה בקרב כל הלומדים היא בעלת חשיבות עליונה. מערכת ניהול למידה יעילה (LMS) עונה על צורך זה על ידי מתן פלטפורמה מרכזית שבה כל לומד ניגש לאותם חומרי קורס, כולל לומדות, קבצים, סרטונים והערכות.
עם זאת, האתגר טמון בהבטחת ניווט חלק ומעורבות אישית לכל לומד. כיצד אדם יודע אילו קורסים מוקצים לו, מה הוא השלים, מה הוא מבצע כעת ומדדי הביצועים המתאימים לו? יתר על כן, כיצד מנהלים יכולים לעקוב ולנתח ביעילות את פעילות הלומד והתקדמותו?
הפתרון טמון במערכת ממוחשבת חזקה המסוגלת לנהל את כל היבטי הלמידה, החל ממטלת הקורס ועד מעקב אחר התקדמות ודיווח. LMS ייעודי לא רק משייך את הלומדים לקורסים רלוונטיים, אלא גם מספק דוחות מקיפים למנהלים, המפרטים מי סיים איזה קורס, ציוני הביצועים שלהם ומתי הם סיימו את ההכשרה.
נתונים משמשים אבן יסוד בקבלת החלטות מושכלת הן בהקשרים הדרכתיים והן בהקשרים ארגוניים. מחלקות הדרכה מסתמכות על נתונים מדויקים בזמן כדי לאמוד את האפקטיביות של התוכניות שלהם וליידע יוזמות אסטרטגיות. פלטפורמות LMS ממלאות תפקיד מרכזי באיסוף וניתוח נתונים אלה, ומספקות תובנות חשובות כדי להניע שיפור מתמיד.
עם זאת, רכישה והטמעה של LMS היא הישג לא קטן. זה כרוך בשיקול דעת זהיר של גורמים שונים, החל מבחירת המערכת הנכונה ועד לשילובה בצורה חלקה בזרימות עבודה קיימות והקצאת משאבים לתחזוקה וניהול. תהליך זה מהווה השקעה משמעותית הן מבחינת תקציב והן מבחינת כוח אדם.
באקדמיה של 'הוגו', אנו מבינים את המורכבות הכרוכה באימוץ LMS ומציעים שירות ניהול מקיף כדי לייעל את המעבר עבור לקוחותינו. עם קרוב ל-10 שנות ניסיון בשימוש במערכות למידה מתקדמות, העצמנו אלפי לומדים בארגונים וחברות רבות.
לקוחותינו משבחים באופן עקבי את שירות ניהול LMS שלנו על קלות השימוש, היעילות והאפקטיביות שלו. על ידי מינוף המומחיות והטכנולוגיה החדשנית שלנו, ארגונים יכולים לממש את מלוא הפוטנציאל של יוזמות ההכשרה שלהם, להניע תוצאות מוחשיות ולטפח צמיחה מתמשכת".
דוגמא לתצוגת דוח מערכת למידה של Docebo אותה אנו מנהלים:
אנו משתמשים ומנהלים מערכת למידה LMS בענן של חברת DOCEBO או של חברות אחרות בעת הצורך. המערכות אינן שלנו.
השירות שלנו הוא ניהול ותפעול מערכת למידה עבור הלקוח במיקור חוץ. אנו לא מוכרים מערכות למידה. יחד עם זאת אנו יכולים להמליץ לכם על הגוף שאיתו אנו עובדים וממנו רכשנו מנוי למערכת הלמידה. דברו איתנו 077-2304400